Journalartikel

Evidence for cemented TKA and THA based on a comparison of international register data


AutorenlisteHumez, Martina; Koetter, Katharina; Skripitz, Ralf; Kuehn, Klaus-Dieter

Jahr der Veröffentlichung2024

Seiten597-607

ZeitschriftDie Orthopädie

Bandnummer53

Heftnummer8

ISSN2731-7145

eISSN2731-7153

Open Access StatusGreen

DOI Linkhttps://doi.org/10.1007/s00132-024-04489-4

VerlagSpringer


Abstract

Background Hip and knee implants can either be fixed without cement, press-fit, or with bone cement. Real-world data from arthroplasty registers, as well as studies provide a broad database for the discussion of cemented versus uncemented arthroplasty procedures.Objective What does current evidence from international arthroplasty registries and meta-analyses recommend regarding cemented or cementless fixation of hip and knee implants?Methods A recommendation is generated by means of direct data comparison from the arthroplasty registries of eight countries (USA, Germany, Australia, UK, Sweden, Norway, New Zealand, Netherlands), the comparison of 22 review studies and meta-analyses based on registry data, as well as an evaluation of recommendations of healthcare systems from different nations. For this purpose, reviews and meta-analyses were selected where the results were statistically significant, as were the annual reports of the arthroplasty registries that were current at the time of writing.Results For knee arthroplasties, long survival time as well as lower risk of revision can be achieved with the support of cemented fixation with antibiotic-loaded bone cement. In patients aged 70 years and older, cemented fixation of hip stem implants significantly reduces risk of intraoperative or postoperative periprosthetic fracture (quadruple). This applies both to elective total hip arthroplasties and to hemiarthroplasty after femoral neck fractures. Antibiotic-loaded bone cement significantly (p = 0.041) reduces the risk of periprosthetic infection, especially in patients with femoral neck fractures.Conclusion Total knee replacement with antibiotic-loaded bone cement is well established internationally and is evidence-based. Registry data and meta-analyses recommend cemented fixation of the hip stem in older patients. In Germany, USA and Australia these evidence-based recommendations still must be transferred to daily practice.

Hintergrund Huft- und Knieimplantate konnen entweder zementfrei, press-fit oder mit Knochenzement befestigt werden. Reale Daten aus Endoprothesenregistern sowie Studien bieten eine breite Datenbasis fur die Diskussion zwischen zementierten und unzementierten Endoprothesen.Ziel Was empfehlen die aktuellen Erkenntnisse aus internationalen Endoprothesenregistern und Metaanalysen zur zementierten oder zementfreien Fixierung von Huft- und Knieimplantaten?Methoden Mittels direktem Datenvergleich aus den Endoprothesenregistern von acht Landern (USA, Deutschland, Australien, Grossbritannien, Schweden, Norwegen, Neuseeland, Niederlande), dem Vergleich von 22 ubersichtsarbeiten und Metaanalysen auf der Basis von Registerdaten sowie einer Auswertung von Empfehlungen von Gesundheitssystemen aus verschiedenen Nationen wird eine Empfehlung generiert. Hierfur wurden ubersichtsarbeiten und Metaanalysen ausgewahlt, deren Ergebnisse statistisch signifikant waren, sowie die Jahresberichte der zum Zeitpunkt der Erstellung der Studie aktuellen Endoprothesenregister.Ergebnisse Bei Knieendoprothesen konnen durch die zementierte Fixierung mit antibiotikahaltigem Knochenzement eine lange uberlebenszeit und ein geringeres Revisionsrisiko erreicht werden. Bei Patienten im Alter von 70 Jahren und alter reduziert die zementierte Fixierung von Huftschaftimplantaten das Risiko einer intra- oder postoperativen periprothetischen Fraktur signifikant (um das Vierfache). Dies gilt sowohl fur elektive Hufttotalendoprothesen als auch fur Hemiarthroplastiken nach Schenkelhalsfrakturen. Antibiotikabelasteter Knochenzement reduziert das Risiko einer periprothetischen Infektion signifikant (p = 0,041), insbesondere bei Patienten mit Schenkelhalsfrakturen.Schlussfolgerung Die Knietotalendoprothese mit antibiotikahaltigem Knochenzement ist international gut etabliert und evidenzbasiert. Registerdaten und Metaanalysen empfehlen die zementierte Fixierung des Huftschaftes bei alteren Patienten. In Deutschland, USA und Australien mussen diese evidenzbasierten Empfehlungen noch in die tagliche Praxis ubertragen werden.




Zitierstile

Harvard-ZitierstilHumez, M., Koetter, K., Skripitz, R. and Kuehn, K. (2024) Evidence for cemented TKA and THA based on a comparison of international register data, Die Orthopädie, 53(8), pp. 597-607. https://doi.org/10.1007/s00132-024-04489-4

APA-ZitierstilHumez, M., Koetter, K., Skripitz, R., & Kuehn, K. (2024). Evidence for cemented TKA and THA based on a comparison of international register data. Die Orthopädie. 53(8), 597-607. https://doi.org/10.1007/s00132-024-04489-4



Schlagwörter


Arthroplasty registerBone cementEndoprothesenregisterImplantatfixierungImplant fixationKnochenzementLOADED BONE-CEMENTLOWER RISKNATIONAL JOINT REGISTRYPeriprosthetic fracturePERIPROSTHETIC FRACTURESPeriprothetische FrakturenREVISIONRevision riskRevisionsrisikoSTEMTOTAL HIP-ARTHROPLASTYTOTAL KNEE REPLACEMENTUNCEMENTED HEMIARTHROPLASTY


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Zuletzt aktualisiert 2025-10-06 um 12:05